Terug naar nieuwsartikelen

8 tips voor tijdens een hittegolf
Geplaatst op vrijdag 7 augustus om 10:56 uur
8 tips voor tijdens een hittegolf
Het is volop zomer. Het kwik blijft maar oplopen en daar gaat voorlopig geen einde aan komen. Acht tips om deze broeierige dagen zo gezond en fit mogelijk door te brengen.

Drink voldoende
Tijdens een hittegolf is het van belang zeker twee liter vocht per dag te nuttigen. Drink bij voorkeur water. Vermijd alcohol.

SiŽsta
Doe rustig aan. Vooral tijdens de warmste uren (tussen 12.00 en 16.00 uur) van de dag! Las als het even kan een siŽsta in.

Kleding
Draag luchtige en lichte kleding. Wit stoot hitte af en donkere kleuren nemen juist hitte op. Draag ook een hoed of pet en een zonnebril.

Douchen
Hoe verleidelijk het ook is om een koude douche te nemen, doe het niet. Sterke temperatuurwisselingen bevorderen namelijk uitdroging. Beter is om een lauwe douche te nemen.

Hou je huis koel
Probeer zo min mogelijk zon binnen te laten. Hou de gordijnen dicht en laat ook de ramen gesloten als de zon er op schijnt. Ventileer wel 's avonds en 's nachts goed als de zon onder is. Ook een ventilator of een airco kan voor de nodige afkoeling zorgen.

Koud washandje
Hou af en toe je handen en polsen onder koud stromend water. Je zult je meteen frisser voelen. Ook een koud washandje voor je gezicht en hals kan verkwikkend werken.

Apparaten
Zet apparaten die hitte afgeven uit, en haal de stekker er ook uit!

Lichte maaltijden
Als je grote, zware maaltijden eet, stijgt je lichaamstemperatuur omdat je lichaam het eten moet verteren. Verstandiger is meerdere lichte maaltijden per dag te nuttigen. Als je lichaamstemperatuur te veel stijgt, kun je last krijgen van een zonnesteek.
Bron: Gezondheidsnet.nl

Blijf op de hoogte van events en uitjes bij jou in de buurt!
Download onze app!

Download in de Apple store!Download in de Google Playstore!
Abonneer en blijf op de hoogte!